KARS: Beyazın En Yakıştığı Kentimiz

Kars, kent merkezindeki tarihi binaları, kışın bembeyaz karla birlikte daha güzelleşen sokakları, Ani Antik Kenti, Sarıkamış Kayak Merkezi ve kışın buz tutan Çıldır Gölü’yle Türkiye’de en çok gitmek istediğim şehirlerin başında geliyordu. Dolayısıyla Şubat ayının sonunda Kars Valiliği, Kars İl Kültür Turizm Müdürlüğü ve Sarıkamış Kaymakamlığı’ndan diğer gazeteci ve Instagram fenomenlerini de kapsayan bir davet gelince, hiç düşünmeden evet dedim.

Kars’ın merkezinde yeterince vakit geçirememiş olsam da çevresindeki tarihi ve doğal güzellikleri görmek bile yetti bana. En kısa zamanda, mümkünse eğer yine bir kış vakti tekrar gitme planlarını şimdiden yapmaya başladım. Seyahat esnasında Instagram’dan anlık olarak bol bol fotoğraf paylaştım ama tabii herkes Instagram kullanmıyor. O yüzden Kars’la ilgili bir de yazı yazıp, bu güzel fotoğrafları, altına yazdığım metinlerle birlikte sizinle de paylaşmak istedim. Fotoğrafları gördükten sonra en kısa zamanda sizin de Kars’a gitmek isteyeceğinize eminim! 🙂

Kars’ta gezilecek yerlerin birçoğunu da kapsayan adım adım fotoğraflı turumuz başlasın:

kars-havalimani

1. Herkese selamlar. Bugün Türkiye’nin en batısından, İzmir’den, Türkiye’nin en doğusuna, Kars’a geldim. Bu Doğu Anadolu’ya son bir ayda ikinci gelişim. Güzel ülkemin güzel topraklarını keşfediyorum. Bu arada Kars Havalimanı’nın mimarisi de çok güzel, karlı dağları andırıyor.

kars-yollari

2. Kars Valiliği’nin davetiyle geldiğimiz Kars’ta ilk durağımız olan Ani’ye gidiyoruz. Eski bir Ermeni kenti olan Ani, Kars’a 48 km mesafede, Ermenistan sınırında yer alıyor. Karlı yol manzaraları çok güzel.

kars-ani-antik-kenti

3. İşte Ani’den ilk fotoğraf. Ani en parlak dönemini 9. ve 10. yüzyıllarda yaşamış. İpek Yolu’nun Anadolu’ya giriş kapısıymış. O dönemde nüfusu 100 binin üzerindeymiş. 15. yüzyılda tamamen terk edilmiş. Bu gördüğünüz kilisenin ismi Tigran Horets. Aşağıda Arpaçay Nehri’ni görebilirsiniz.

kars-ani-ermenistan-siniri

4. Fotoğrafta benim oturduğum yer Ani Antik Kenti, yani Türkiye. Arpaçay Nehri’nin öte yakasında izlediğim yer ise Ermenistan. Ermeni askerlerin gözlem kuleleri bile rahatlıkla görünüyor. Ama iki ülke arasında sınırlar kapalı. Gönül isterdi ki sınırlar açık olsun, arada bir köprü olsun ve Kars ile Ani’yi gezdikten sonra Ermenistan’a da geçip en yakın köyü ya da kasabayı ziyaret edebilelim.

kars-ani-harabeleri

5. Kocaman bir alanı kaplayan Ani Antik Kenti’ni aslında karlar altındayken görmek istiyordum ama bu haliyle de çok güzel, özellikle de güneş tarihi kalıntıların ve karlı tepelerin ardından batarken. Bu arada biz Ani’ye özel servisle geldik ama normalde toplu taşıma, otobüs vs yok. Gelenlerin büyük bir kısmı ya araç kiralayarak ya da taksiyle geliyorlar.

kars-ani-ocakli-koyu

6. Karslı çocukların size selamı var 🙂 Burası hemen Ani Antik Kenti’nin yanındaki Ocaklı Köyü. Resmi adı Ocaklı ama çocukların söylediğine göre halk arasında sadece eski ismi olan Ani kullanılıyormuş. Bu arada bir noktaya değinmek istiyorum. Kars’a geleceğimi kime söylediysem, “aman dikkat et”, “tehlikeli oralar” filan diyorlar. Yok öyle bir şey. Gayet güvenli. Aynı şeyi bu sene Erzurum’a, Gaziantep’e, Kahramanmaraş’a giderken de duydum insanlardan. Resmen korkularıyla yaşayan bir milletiz. Kendi ülkemizde seyahat etmekten korkmayın lütfen!

kars-sarikamis-kayak-merkezi

7. Sarıkamış’tan selamlar. Dedikleri doğruymuş, buranın karı Alpler’deki gibi yumuşacık, üstelik bir haftadır kar yağmamasına rağmen. Pistleri de gayet uzun. Her seviyeye göre var. Ama maalesef benim kaymak için çok vaktim yok. Kars’a gelmekteki asıl amacımız kaymak olmadığı için gezecek daha çok yer var!

kars-sarikamis

8. Şarıkamış’ta tam otelin yanında yemek yerken böyle atlı kızakta çocuklar geçti önümden! 🙂 Bu arada biz Dolina Hotel’de kalıyoruz. Sahipleri İzmirli, gayet güzel, tertemiz, konforlu bir otel.

Kars Katerina Köşkü

9. Sarıkamış’ta Çar 2. Nikola’nın, oğlu Aleksi için 1896 yılında yaptırdığı görkemli bir av köşkü var. Halk arasında Katerina Köşkü olarak biliniyor. Taş ve ahşaptan yapılmış olan köşk çok görkemli ama maalesef atıl durumda. Halbuki çok güzel bir butik otel yapılabilir.

kars-sarikamis-sehitligi

10. Sarıkamış’a kadar gelmişken tabii ki Rus işgaline karşı 22 Aralık 1914 ile 15 Ocak 1915 arasında düzenlenen Sarıkamış Harekatı’nda birçoğu -40 dereceyi bulan buz gibi havada donarak şehit düşen 60 bin askerimiz adına dikilen anıtı da ziyaret ettik, onlar için dua ettik. İnsanın tüyleri diken diken oluyor gerçekten.

kars-sarikamis-kazlar

11. Sarıkamış kırsalında kaz da kovaladım bugün. Sebep? Yok. 🙂 Aslında fotoğraflarını çekeyim diye koşturdum, onlar da kaçtı. Bu arada doğası çok güzel buraların. Bir de halkı da çok sıcakkanlı tüm Doğu Anadolu halkı gibi.

12. Bugün kahvaltı yapar yapmaz Kars ve Ardahan sınırındaki Çıldır Gölü’ne geldik. Çıldır Gölü’nün özelliği kış aylarında buz tutması. İlk defa bir gölün üstünde yürüdüm. Yürümeye çekinenler için bir de zıplama testi yaptım. Korkacak bir durum yok, kırılmıyor! Videoyu izlemek için üzerine tıklayın!

kars-cildir-golu-kizak

13. Sizi Tuncay abiyle tanıştırayım. Yaşı 38. Aralık’tan havanın durumuna göre Mart ya da Nisan’a kadar Çıldır Gölü’nde atlı kızaklarla turistleri gezdiriyor. @balibey ile onun kızağında gezindik biraz. 3 çocuğu varmış, en büyüğü 18 yaşında. Kışın da hayvancılık ve tarım yapıyorlarmış ama üretimleri ancak kendilerine yetecek kadar. Söylediğine göre birçok reklam filminde ve Sezen Aksu’nun klibinde görünmüş. Yani ünlü biri de aynı zamanda 🙂 Eğer Çıldır Gölü’ne gelir de buz tutmuş gölde atlı kızağa binmek isterseniz ücreti iki kişi için 25 TL. Bu arada Tuncay abi çok iyi fotoğraf da çekiyor, kadrajı filan mükemmel ayarlıyor. Kızakta fotoğrafınızı da çektirebilirsiniz kendisine 🙂

kars-cildir-golu-balikci

14. Doğu Anadolu’yu çok seviyorum sanırım. Her yerinde farklı hayatlar, farklı hikayeler var. Bugün buz tutmuş Çıldır Gölü’nde balık tutan balıkçılara da denk geldik. Ağları, göl buz tutmadan önce yerleştiriyorlarmış gölün tabanına. Kış gelince de fotoğrafta da gördüğünüz delikleri açarak ağları çıkarıyorlar. Bazen 10-15 kilo balık çıkardıkları oluyormuş, bazen de sıfır. Allah kısmetlerini açık etsin inşallah.